تبلیغات
وب مدیریت منابع انسانی من - كارآفرینی و مدیر كارآفرین

كارآفرینی و مدیر كارآفرین

ارسال در تاریخ : شنبه 17 شهریور 1386   12:09 ب.ظ

نوع مطلب :عمومی ،

نویسنده: مهندس حمیدرضا خلیلی



كارآفرینی واژه ایست كه ممكن است بدون توجه به مفاهیم دیگر آن «اشتغالزایی از نوع كسب و پیشه» را در اذهان، تداعی كند.
    واژه كارآفرینی برگرفته از كلمه قدیمی فرانسوی (
Entreprendre) به مفهوم «برعهده گرفتن و متقبل شدن» است. با مراجعه به لغت نامه های معتبر، كارآفرین شخصی است كه ریسك های یك سازمان یا فعالیت اقتصادی را می پذیرد و آنها را سازماندهی و مدیریت می كند.
    بیشتر كارآفرینان باورهایی قوی در مورد فرصت ها و عزم راسخی در قبول سطوح بالای مخاطرات دارند و از آنها برای پیگیری این فرصت ها استفاده می كنند. با توجه به تعاریف بالا می توان نتیجه گرفت كه قلمروی كارآفرینی تنها به حوزه كسب و كار محدود نمی شود، اگر چه امروزه مفهوم آن بیشتر در این حوزه و در بعد اقتصادی مطرح است.
    مفهوم عمیق كارآفرینی (به طوری كه بتواند تمامی معانی آن را در برگیرد) دشوار است، اما به طور خلاصه می توان گفت: كارآفرین فردی است كه «ارزشی را در جامعه خلق كند»، این ارزش ممكن است مادی یا معنوی باشد.
    «ژوزف شومپیتر» كه از او به عنوان پدر كارآفرینی نام می برند معتقد است كه محور اصلی توسعه اقتصادی، كارآفرینی است. این اقتصاد دان اتریشی، ایجاد شركت های جدید توسط كارآفرینان نوآور را موجب خروج شركت های قدیمی می داند و از آن به عنوان «تخریب خلاق» یاد می كند. به نظر او این تخریب خلاق در چند حالت رخ می دهد: اینكه كسی محصول یا خدمتی جدید ارائه دهد، در تولید یك محصول، فرایند جدیدی را به كار برد، بازار جدیدی ایجاد كند و یا منبع و تشكیلات جدیدی را در داخل یك تشكیلات قدیمی به وجود آورد.
    همه سازمانها برای رشد و بقا، نیازمند اندیشه های نو و نظریات تازه و بدیع هستند و این افكار و نظریات، آنها را از نیستی و فنا نجات می بخشد. یكی از مسئولیت های مهم كاركنان یك سازمان، ارائه این نظریات و اندیشه های جدید و بكاربستن آنها در سازمان است. در این میان نقش مدیران، بسیار حساس و از اهمیت بالایی برخوردار است.
    

خلاقیت و نوآوری
    پویایی سازمانها به قدرت «بازسازی» آنها بستگی دارد. این بازسازی، با هماهنگ كردن اهداف با وضعیت روز و بهبود روشهای تحقق این اهداف، انجام می گیرد. سازمان در این مسیر ناگزیر است كه خلاقیت و نوآوری را تقویت كند. مفاهیم خلاقیت و نوآوری در درك مفهوم كارآفرینی نقشی كلیدی دارند.
    در لغت، «خلاقیت» به معنی پدیدار شدن و تولید یك اندیشه و فكر نو و بكارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یك فكر جدید است. البته دانشمندان خلاقیت را به صورت های گوناگونی تعریف كرده اند. به طوری كه گاهی هر تعریف، فقط بیانگر یك بعد از ابعاد مهم خلاقیت است.
    «نوآوری» به مفهوم بكارگیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت و عملی ساختن این ایده ها است كه می تواند به صورت محصولی جدید یا خدمتی نو پدیدار شود.
    «مدیر كارآفرین» فردی ریسك پذیراست كه با استفاده از نتایج خلاقیت، سازمان خود را برای كشف محصولات یا فن آوری های جدید پیش برده و آنها را به بهره برداری می رساند. او فردی است كه منابع مورد نیاز برای شروع و یا رشد كسب و كار را یكپارچه كرده و بر «نوآوری»، «توسعه فرایند»، «محصول» یا «خدمات جدید» متمركز می شود. به بیانی دیگر، مدیر كارآفرین فردی است كه یك شركت را تاسیس یا اداره می كند و هدف اصلی اش «سودآوری و رشد» است.
    

ویژگی كارآفرینان
    كارآفرینان ویژگی های خاصی دارند كه از میان آنها می توان نیاز به موفقیت، مخاطره پذیری، نیاز به استقلال، قدرت كنترل درونی و خلاقیت را نام برد.
    از نظر روانشناسی، مدیر كارآفرین فرد خلاقی است كه دارای سلامت روانی و ادراك است، به این مفهوم كه توانایی خلق ایده های بسیاری را به طور سریع دارد. دارای انعطاف پذیری ادراكی است، یعنی توانایی دور شدن از یك قاعده و پذیرش قاعده جدید را دارد. دارای ابتكار است، یعنی توانایی ارائه جوابهای غیرمعمول و مرسوم را دارد. پیچیدگی را به سادگی ترجیح می دهد، به این مفهوم كه به چالش های جدید و مسایل پیچیده توجه می كند. استقلال رای داشته و به خود متكی است، اعتماد به نفس داشته و توانایی خود را باور دارد. تمركز ذهنی داشته و به طور فعال و پرتلاش به ایده ها
    می پردازد. مخاطره پذیر بوده و از »انتقاد« و شكست ترسی ندارد. همواره با دانش و آگاهی به دنبال كسب اهداف و موفقیت است، بسیار اهل رقابت، »عجول«، مقاوم و محاسبه گر در انجام امور است.
    مدیر كارآفرین می داند كه با تمركز بر روشهای قدیمی ، نمی تواند سبك مدیریتی و سازمان خود را به سوی كارایی و اثربخشی همزمان و در نتیجه بهره وری و توسعه و بهبود پیش برد. او می داند كه مسایل امروز با راه حل های دیروز قابل حل نیست و حتی حل آنها با راه حل های امروز نیز كارساز نیست. بنابراین او باید مسایل آینده خود را با راه حل های آینده، اما در زمان حال، حل كند.
    مدیر كارآفرین در انتظار نمی ماند كه ایده ای طلایی به ذهنش خطور كرده و بعد كار را شروع كند، بلكه كار را با ایده ای به نسبت كوچك آغاز و به تدریج به سمت ایده های بزرگتر و كاملتر گام بر می دارد. او می داند كه علم ناقص، خطرناك تر از نادانی است و همه می دانند كه بزرگترین اشتباهات را بزرگترین دانشمندان مرتكب شده اند. او معتقد است كه علم بشر ابطال پذیر است، چون همواره در حال تغییر، رشد و اصلاح و یا تكمیل است و به همین دلیل علم را برای خود بت نمی كند و ضمن برخورداری از علم حضوری، علم حصولی را جزیی از باارزش ترین امور زندگی خود می داند.
    مدیر كارآفرین با گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ كارآفرینی در سازمان، بستری مناسب برای بسط عدالت ایجاد می كند. به طوری كه همه افراد سازمان فرصت های یكسانی پیش روی خود دارند. در این سازمان افراد هوشمند، خلاق، اندیشمند، پرتلاش و مصمم شانس بیشتری برای موفقیت دارند و افرادی محدود نمی توانند امكانات را در انحصار خود نگاه دارند. در این سازمان كاركنان به تدریج می آموزند كه چگونه در جایگاه برابر با یكدیگر همكاری كنند و چگونه این همكاری را به سوی یك سود دو جانبه هدایت كنند.
    مدیران كارآفرین، نقطه مقابل مدیرانی هستند كه تنها وضعیت موجود را حفظ می كنند. مدیران كارآفرین نوآوری را تشویق كرده و از نوآوران حمایت می كنند. در حالی كه مدیران پایبند بر اصل حفظ وضع موجود، از نوآوری دوری كرده و نوآوران را ناامید می سازند. این گروه مدیران، از تغییر، احساس تهدید می كنند و عدم اطمینان، آنها را آزار می دهد. آنان از حفظ وضع موجود حمایت می كنند و ترجیح می دهند كه همه امور قابل پیش بینی باشند و به انتظار انجام شدن كارها می نشینند.
    همه انسانها از نیروی نوآوری و خلاقیت برخوردارند. بنابراین نباید این ویژگی ها را فقط در انحصار مدیران درآورد. در واقع جلوگیری از عوامل بازدارنده بروز خلاقیت، مهمتر از وجود استعداد خلاقیت است. زیرا در صورت آزاد سازی ذهن از پیش فرضها و الگوهای زنجیره ای، در مدت كوتاهی می توان قدرت خلاقیت و بكارگیری فكرهای نو را به طرز چشمگیری افزایش داد. از موانع متعددی كه در راه ظهور خلاقیت وجود دارند می توان از عدم اعتماد به نفس، ترس از انتقاد و شكست، تمایل به همرنگی با جماعت و رسمی سازی و قوانین انعطاف ناپذیر نام برد. افزایش توان خلاقیت و نوآوری در گروی رفع این موانع بوده و از وظایف یك مدیر كارآفرین است.
    در زندگیِ كارآفرینی، خوش بینی و تفكر مثبت بیش از هر چیز در جریان بوده و همین امر باعث می شود كه افراد هر مشكلی را به عنوان یك فرصت بدانند، كارها به تعویق نیافتد، افراد طفره نروند و هیچ كس در جستجوی اشتباه دیگران نباشد و از شكایت و ناله خبری نباشد. نشاط از نشانه های بارز این نوع زندگی است كه موجب از بین رفتن افسردگی و غم و ترس می شود.
    در نهایت می توان گفت كارآفرینی فرایندی است كه منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می شود و مدیر كارآفرین مسئول ایجاد ارزش از راه تشكیل یك مجموعه منحصر به فرد از منابع، به منظور بهره گیری از فرصت هاست.
    

                                                                                                                                      واژه ها 


    كارآفرین: Entrepreneur
    خلاق:
Creative
    نوآور:
Innovator
    سازمان:
Organization
    بهره وری:
Productivity
    كارایی:
Eficincy
    اثربخشی:
Effectiveness
    http://www.naftepars.ir/official/2961/view.asp?ID=273380

  


انتخاب شده توسط:اصغرحسنی



.............................

    سایتهای مرتبط :


http://www.careers4retail.com
http://www.careeronestop.org
http://www.carrershelper.com
http://www.cipd.co.uk
http://www.acinet.org
http://titania.emeraldinsight.com
http://www.globalcareermgmt.com
http://www.careercertification.org
http://www.acpeople.com.au
http://www.assessment.com
http://www.bls.gov
http://www.citehr.com
http://www.howtowinatassessmentconters.com
http://www.1.hrsg.ca
https://secure.i-skillsuite.com
http://www.hrdconf.ir
http://www.irimc.com
http://www.cognitivebehavior.com
http://www.ilo.org
http://www.iphrd.com
http://www.sql.tic.ir
http://www.psc-cfp.gc.ca
http://papers.ssrn.com
http://www.swotanalysis-HRM.community.url
http://www.imi.ir
http://www.tfl.org
http://www.hrsdc.gc.ca
http://www.hrdconf.ir
http://online.onetcenter.org
http://www.onetcodeconnector.org
http://www.onetknowledgesite.com
http://www.careerclusters.org
http://www.mop.ir
http://www.nipc.net/tamin
http://www.niordc.ir
http://www.news.iies.org
http://www.hrd.nigc.ir
http://www.nioc.org
http://www.nioc_hrm.com
http://www.hrm.niordc.ir
http://www. put.ac.ir

http://www.cim.ca
http://www.insead.edu/home
http://www.meetingpointbelgium.be
http://www.jma.or.jp/en
http://www.imd.ch
http://www.amanet.org
http://www.mim.org.my
http://www.sim.edu.sg
http://www.ciim.ac.cy
http://www.mdi.ac.in
http://www.kaplanopenlearning.org.uk
http://www.tmtctata.com
http://www.london.edu
http://www.imi.ir
http://www.petrorahbaran.ir
http://www.alumni.net
http://www.hec.ca
http://www.kab.or.kr
http://www.humanresourcesiq.com
http://www.euromoneytraining.com
http://www.iqpc.com
http://www.lmi.org
http://www.ecasb.com
http://www.sid.ir
http://www.kish.ac.ir
http://www.smri.ir
http://www.iranayandehnegari.org
http://www.novinparsian.ir
http://www.ils.ir
http://www.detma.ir
http://www.imre.ir
http://www.ecasb.com
http://www.smtc.ac.ir
http://www.jma.or.jp/indexeng.html
http://www.mim.edu
http://www.usm.my
http://www.mapnp.org/library
http://www.modares.ac.ir/persian/otherlink/index.htm
http://www.change-management.net/chgmodel.htm
http://www.counseling.org
http://www.cmi-lmi.com

-------------------------------