تبلیغات
وب مدیریت منابع انسانی من - مدیریت منابع انسانی صنعت نفت را ازتحمیلات دیوانسالاری دولتی مستثنی کنید

مدیریت منابع انسانی صنعت نفت را ازتحمیلات دیوانسالاری دولتی مستثنی کنید

ارسال در تاریخ : چهارشنبه 2 مرداد 1387   07:07 ق.ظ

نوع مطلب :عمومی ،

 

به گزارش نفت نیوز، شركت ملی نفت ایران باتوجه به سابقه كار مشترك با شركت های نفت بین المللی، از جمله قدیمی ترین سازمانهای ایرانی است كه با هدف تمركز بر استخراج نفت و گاز و تولید فرآورده های نفتی توانسته است فضائی آكنده از اعتماد و انگیزه را در میان كاركنان ایجاد نماید.
در این رابطه با طراحی و تعبیه نظامات مناسب در زمینه جذب و استخدام ، آموزش ، پرورش نیروی كار و پرداخت حقوق و دستمزد براساس شایستگی، اصلاح و بهینه سازی مستمر فرآیندهای انجام كار، ارزیابی عملكرد نیروها و ایجاد سیستم های رفاهی و نهایتاً تدوین و اجرای نظام بازنشستگی مستقل با استفاده از تجارب جهانی در زمینه مدیریت منابع انسانی در جهت تحقق اهداف تولید از دیرباز تجارب قابل توجه و كارنامه قابل قبولی داشته است .
برخورد فعال و برنامه ریزی شده مدیریت صنعت نفت در زمینه مدیریت منابع انسانی باعث گردیده تا نه تنها كاركنان شركت ملی نفت ایران بویژه در سالهای گذشته از دغدغه كمتری در زمینه های معیشتی و كاری برخوردار باشند بلكه فضائی ایجاد شود تا به كمك صنعت نفت امكان توسعه در سایر بخشهای اقتصادی كشور كه مرتبط با نفت بوده اند تسهیل گردد .
تحولات در زمینه های مختلف صنایع مرتبط بواسطه نزدیكی با صنعت نفت ، تحول در صنعت حمل و نقل ، و حتی نوآوری در بخش كشاورزی و دامداری در مناطق حاشیه حوزه های نفتی دستاوردهای بزرگ این صنعت پایه ای در طول سده گذشته می باشد.
در این میان تجارب صنعت نفت در تأسیس مراكز آموزش عالی و پایه در آبادان، مسجد سلیمان ، اهواز و مراكز آموزش حرفه ای در كنار تأسیسات نفتی و نیز استقرار نظامات نوین در امر طبقه بندی مشاغل ( پایه نظام عادلانه حقوق و دستمزد ) نظام ارزشیابی، طراحی سازمان و تشكیلات منعطف و پویا از جمله مواردی است كه بدون تردید نظام اداری و آموزشی ایران همواره از آن متأثر بوده است .
همانگونه كه می دانیم علیرغم تدوین مقررات استخدمی كشور در سال 1301 ، اولین قانون استخدامی منسجم با نظام طبقه بندی مشاغل تعریف شده كشور در سال 1345 به تصویب رسیده است و نیز اولین مقررات استخدامی مدون شركت های دولتی در ایران در سال 1352 به وقوع پیوسته است . در حالیكه سال ها قبل از این تاریخ، شركت ملی نفت ایران واجد مقررات اداری و پرسنلی تعریف شده بوده است .
با وقوع انقلاب اسلامی و در پی آن شروع جنگ تحمیلی و ضرورت اداره صنعت پیچیده نفت بدون اتكاء به قدرتهای خارجی و نیز شرایط اضطراری حاكم بر كشور، توجه مدیریت صنعت نفت به مانند قبل به سیستم های داخلی عملی نبود و رفته رفته شرایط به روز نگه داشتن نظامات پیش گفته هم سطح با سازمانهای بین المللی محقق نگردید به نحوی كه بویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تعداد قابل توجهی از نیروهای كاردیده و ورزیده صنعت نفت به بازار رقابتی این صنعت پیوسته و صنعت را ترك نمودند .
در نتیجه برخورد غیرفعال مدیریت صنعت نفت در حوزه جذب و نگهداری نیروی انسانی ( ناشی از شرایط پیش گفته ) برای اولین بار نظام اداری كشور كه خود از آسیب های متعددی در زمینه های مختلف اداری رنج می برد در بخش اداری خود را بر صنعت نفت تحمیل نمود .
نقطه عطف این هجوم در سال 1371 به هنگام تصویب نظام هماهنگ پرداخت كشور بود ( كه به نوعی تصریح به شمول این مقررات بر صنعت نفت گردید) باتوجه به اینكه مدیریت صنعت نفت اجرای مقررات عمومی كشور را به هیچ وجه در صنعت حساس و پیچیده نفت به صلاح نمی دید یا اصولاً عملی نمی دانست ، شروع به مبارزه ای غیرمستقیم و انفعالی با این قانون نمود و ضمن استدلال حقوقی به عدم شمول این قانون به صنعت نفت در داخل به اجرای آن تن نداد و به نامه نگاری به نهادها و مراكز اجرائی و نظارت پرداخت و در سایه این امر از اقدامات فعالانه دربه روز نگه داشتن نظامات مربوطه بازماند.
طی چند سال گذشته و در پی بستر سازی قانون خدمات كشوری در سطح جامعه و با تصویب این قانون، علیرغم مستثنی نمودن بعضی نهادها، تصریح نام شركت ملی نفت ایران بعنوان یكی از دستگاههای مشمول این قانون هجوم جدید نظام بروكراتیك دولتی به شركت ملی نفت بود كه بارها بعنوان یك پیروزی قابل توجه و وجه مشخص قانون جدید از طریق جراید و رسانه ها توسط بانیان تصویب این قانون به مردم اعلام گردید!
در حالیكه مدیریت صنعت نفت امروز –اعم از وزیر نفت و قائم مقام وی - نیز همچون گذشته بشدت اعتقاد دارد و بارها بصور مختلف بیان نموده است كه امكان اجرای این قانون در صنعت نفت با سابقه ای كه گذشت وجود ندارد و حتی رئیس محترم جمهور نیز در جلسه مجمع عمومی نفت و هیأت محترم وزیران براین امرتأكید ورزیده اند، اما قانون چیز دیگری را حكایت دارد .
اكنون سوال اساسی این است كه آیا وقت آن نرسیده است تا مدیریت صنعت نفت با كمك و مساعدت دولت محترم برای یكبار از لاك انفعال بیرون آمده و بصورت فعال با طرح مشكلات و عواقب اجرای این قانون - بصورت واقعی و نه شعاری - به موضوع ضرورت قانون و مقررات مستقل برای صنعت نفت همانند بسیاری از كشورها و شركت های نفتی دیگر بپردازد؟
صنعت حساس نفت همچنانكه پیداست نوك پیكان غرب در تهدیدات و تحریم های جدید است ، با اجرای احتمالی این قانون در اینده پیش بینی می شود شرایط غیر قابل قبولی درصنعت بوجود آید كه بطور قطع با منافع ملی در تضاد خواهد بود.
در این رابطه پیشنهاد این است با بستر سازی و اطلاع رسانی مناسب و كمك گرفتن از سایر اركان نظام جمهوری اسلامی بویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای یكبار قانون و مقررات خاص شركت ملی نفت متأثر از جایگاه و شرایط جهانی مورد تائید قرار گرفته و ضمن اعطاء اختیارات لازم در وهله اول طی یك " ماده واحده قانونی" صنعت نفت از قانون خدمات كشوری مستثنی شده و در گام بعدی اصلاحات قانونی لازم برای به روز شدن مقررات صورت پذیرد .
در همین راستا مسوولان ارشد نفت بویژه قائم مقام محترم وزیر نفت جناب آقای دکتر کردان که آشنایی خوبی با مسائل حقوقی و اداری دارند، می توانند در جهت تشكیل كمیته ای متشكل از صاحب نظران نفتی و غیر نفتی و تبیین راه كارهای خروج از انفعال و برخورد فعال برای نگهداشت و احیاء  نیروی انسانی كارآمد و متخصص صنعت نفت نقش کلیدی داشته باشند.
در پایان یادآور می شویم صنعت نفت به علت انحصاری بودن حوزه فعالیت‌هایش در داخل كشور بی‌رقیب است. رقبای صنعت نفت شركت‌های فراملیتی و توانمندی می‌باشند كه برای توسعه فعالیت‌های خود به شدت با یكدیگر رقابت دارند. نیروی انسانی كارآمد و اثربخش محور اصلی این رقابت را تشكیل می‌دهد. به عنوان نمونه توسعه ذخایر قابل استحصال به سه عامل بستگی دارد. " ذخایر كشف نشده، فن‌آوری اكتشاف و نیروی انسانی كارآمد " . در این بخش نیروی انسانی كه بتواند فن‌آوری لازم را انتخاب و به آن دسترسی پیدا كرده و جهت كشف ذخایر بیشتر مورد بهره‌برداری قرار دهد مهمترین عامل موفقیت است.

http://www.naftnews.net/More_News.asp?id=2758



انتخاب شده توسط:اصغرحسنی



.............................

    سایتهای مرتبط :


http://www.careers4retail.com
http://www.careeronestop.org
http://www.carrershelper.com
http://www.cipd.co.uk
http://www.acinet.org
http://titania.emeraldinsight.com
http://www.globalcareermgmt.com
http://www.careercertification.org
http://www.acpeople.com.au
http://www.assessment.com
http://www.bls.gov
http://www.citehr.com
http://www.howtowinatassessmentconters.com
http://www.1.hrsg.ca
https://secure.i-skillsuite.com
http://www.hrdconf.ir
http://www.irimc.com
http://www.cognitivebehavior.com
http://www.ilo.org
http://www.iphrd.com
http://www.sql.tic.ir
http://www.psc-cfp.gc.ca
http://papers.ssrn.com
http://www.swotanalysis-HRM.community.url
http://www.imi.ir
http://www.tfl.org
http://www.hrsdc.gc.ca
http://www.hrdconf.ir
http://online.onetcenter.org
http://www.onetcodeconnector.org
http://www.onetknowledgesite.com
http://www.careerclusters.org
http://www.mop.ir
http://www.nipc.net/tamin
http://www.niordc.ir
http://www.news.iies.org
http://www.hrd.nigc.ir
http://www.nioc.org
http://www.nioc_hrm.com
http://www.hrm.niordc.ir
http://www. put.ac.ir

http://www.cim.ca
http://www.insead.edu/home
http://www.meetingpointbelgium.be
http://www.jma.or.jp/en
http://www.imd.ch
http://www.amanet.org
http://www.mim.org.my
http://www.sim.edu.sg
http://www.ciim.ac.cy
http://www.mdi.ac.in
http://www.kaplanopenlearning.org.uk
http://www.tmtctata.com
http://www.london.edu
http://www.imi.ir
http://www.petrorahbaran.ir
http://www.alumni.net
http://www.hec.ca
http://www.kab.or.kr
http://www.humanresourcesiq.com
http://www.euromoneytraining.com
http://www.iqpc.com
http://www.lmi.org
http://www.ecasb.com
http://www.sid.ir
http://www.kish.ac.ir
http://www.smri.ir
http://www.iranayandehnegari.org
http://www.novinparsian.ir
http://www.ils.ir
http://www.detma.ir
http://www.imre.ir
http://www.ecasb.com
http://www.smtc.ac.ir
http://www.jma.or.jp/indexeng.html
http://www.mim.edu
http://www.usm.my
http://www.mapnp.org/library
http://www.modares.ac.ir/persian/otherlink/index.htm
http://www.change-management.net/chgmodel.htm
http://www.counseling.org
http://www.cmi-lmi.com

-------------------------------